تبلیغات
MUSIC MY LOVE - واژه نامه اصطلاحات صدابرداری(موسیقی الکترونک)
 
MUSIC MY LOVE
صفحه نخست            تماس با مدیر            پست الکترونیک           RSS            ATOM

سلام دوستان سعی میکنم یک واژه نامه از اصطلاحات صدابرداری رو کم کم تهیه کنم

امیدوارم کمکی باشه واسه دوستانی که تازه موسیق الکترونک رو شروع کردن

Attack
:اتک یک بازه زمانیه که برا کنترل های روی سیگنال استفاده میشه و مستقیما با ترشهولد در ارتباطه
Balance
:به مقدار ولومه بین کانال ها چپ و راست یک سیگنال گفته میشه
Bandwidth
:به رنجه فرکانسی یک سیگنال صوتی گفته میشه که میشه روش پروسس کرد (مطلوبه که فرکانس های شنیداری توسط انسان 20hz تا 20khz)
Bypass
:این کنترل این اجازه رو میده تا کلیه عملیاتی که روی سیگنال انجام دادید خنثی کنید
با خنثی کردن موقت میشه تفائت سیگنال واقعی وسیگنال پروسس شده رو درک کرد
channel fader
:این کنترل برای تنظیم مقدار ولوم استفاده میشه
crossfader
:مشابه channel fader عمل میکنه با این تفاوت که فید کردن کانال های مختلف به همدیگه استفاده میشه
:crossfader reverse
عملکرد این فیدر هم مثل بقیست ولی باز با این تفاوت کهاین فیدر معکوس شدن یک سیگنال رو به صورت افقی مقدار دهی میکنه
:De esser
یک عملگر روی سیگناله که میتونه صداهایی که فرکانس بالایی داره مثل صداهای س و ش رو کنترل کنه(نکته:این قبیل صداها به Hissing noise معروفن)
ِDelay:یک کنترل که یک سیگنال رو میتونه چندین بار به طور متوالی تکرار کنه(شاید اکو ساده ترین مثال باشه)
Dump
:یک مقدار حافظه برای رابط های midi که مقدار اطلاعاتی رو که رابط به دستگاه میرسونه رو در نظر میگره
:Dynamic
در واقع یک صفته به این مفهوم که تغییرات شدت امواج طبیعی رو در یک دوره زمانی بررسی میکنه
ِDynamic range:همون محدوده دینامیکیه که قابل شنیدن و پروسس شدن باشه
:Enhancer
یک کنترل بر روی سیگنال های با فرکانس تقریبا بالا یا بالا که باعث رزولیشن بیشتر سیگنال میشه
:Equalizer
اکولایزر یا همون Eq یک کنترل بر روی سیگنال که روی طبقه بندی فرکانس ها بر اساس پایین بودن تا بالا بودنشون دلالت میکنه.بهتره بگم یشگنال بر اساس شدتشون روی یک نمودار فرضی طبقه بندی میشن.اکولایزر کنترل کامل شما رو روی این نمودار برقرار میکنه تا به فرکانسی که می خواین برسین.
:exciter
مثل enhancer عمل میکنه با این تفاوت که این کار رو با اضافه کردن یک فرکانس مشابه فرکانس اصل انجام میده

compressor:کمپرسور یک کنترلر روی فرکانس هاست که تعیین میکنه فرکانس از چه آستانه ای چه مقدار کم و چه مقدار زیاد بشه وبه طور خلاصه فرکانس رو به یک میانگینی مرسونه
expander
:این کنترل بوسیله کنترلش روی دینامیک رنج و دسترسی به Fade out سیگنال میتونه یک فرکانس رو منبسط کنه
Feed back
:به فرکانس خروجی یک سیگنال وقتی که دوباره به ورودی برگرده فید بک میگن
gain
:یک کنترل که مستقیما مقدار ورودیه یک کانال رو کنترل میکنه ومقدار ولوم یک فرکانس رو از ورودیش تنظیم میکنه
high pass filter
:یکی از تنظیماتیه که روی فرکانس ها صورت میگیره و به این مفهومه که فرکانسهای بالا نگه داشته میشن و بقیه قرکانس ها حذف میشن
high cut filter
:دقیقا بر عکس های پاس عمل میکنه یعنی فرکانس های بالا رو حذف میکنه...
interface
:یک رابط استاندارد که برای انتقال اطلاعات بین اجزای یک سیستم به کار میره
limiter
:لیمیتر یکی دیگه از کنترل کننده های دینامیک رنجه که شباهت زیادی به کمپرسور داره اما در محدود کردن فرکانس های حجم دار خیلی قوی تر از کمپرسور عمل میکنه
low pass filter
:این کنترل دقیقا کاره high cut filter رو انجام میده
:low cut filter
این کنترل دقیقا کاره high pass filter رو انجام میده
:mic in
برای اتصال میکروفون استفاده میشه.بیشتر میکروفون ها از کابل Xlr و منبع تغذیه استفاده میکنند
:Midi
مخفف کلمه musical instruments digital interface
یعنی رابط دیجیتال آلات موسیقی.سازهای الکترونیکی برای تبدیل شدن به یک الگوی دیجیتالی(همون فایل های midi) از این استاندارد استفاده میکنن
:Noise
نویز یک فرکانس زائده که شکل های مختلفی داره اما در کل همه نویز ها به صداهای مزاحم موصومن و از عوامل زیادی تولید میشن یکی از عوامل استفاده ازکابل های نامناسبه
panorama
:یک عملگر روی فرکانس ها روی دستگاه های الکترونیکی است که برای تثبیت فرکانس به مقدار مورد نظر روی یک باند عمل میکنه
:Parameter  
یک مقدار متغیر برای مقدار دهی کاراکترهای یک دستگاه الکترونیکی
pahntom power
:اصطلاحا به برق مورد نیاز میکروفون معروفه. میکروفون های کاندنستر برای کارشون نیاز به یک منبع تغذیه دارن که این برق به طور غیر مستقیم مورد استفاده میکروفون قرار میگیره

preamplifier:تمام سیگنال ها برای تقویت صدا باید باید به یک حده مطلوبی رسیده باشن و یه یک درجه ای تقویت شده باشن.پری آمپ ها این وظیفه رو انجام میدن
Rca
:کانکتور های بدون بالانس هستند که برای انتقال صدا به صورت آنالوگ استفاده میشن
Release
:یکی از کنترل های کمپرسور که مقداری برای حارج شدن عمل کمپرس تعیین میکنه
:signal to noice ratio
یک مقدار مطلوب برای تعیین نقطه بین دامنه سیگنال ودامنه نویز در یک زمان خاص
mute
این کنترل این قابلیت رو میده تا سیگنال رو ازخروجی ببندیم
:soft mute
مشابه mute عمل میکنه با این تفاوت که مخصوص استفاده در مدارات الکتریکیه
وبرای جلوگیری از آسیب پذیری سیستم استفاده میشه بارز ترین نمونه این مورد میشه به فانتوم پاور اشاره کرد
:solo
این قابلیت رو میده تا شما یک یا چند سیگنال خاص رو به طور متمایز از بقیه سیگنال ها بشنویو که از این مورد در میکس به وفور استفاده میشه
:threshold
ترشهولد مهمترن کنترل کامپرسوره که آستانه صدایی که قراره روش کنترل بشه رو تعیین میکنه البته ترشهولد در جاهای دیگه ای مثل لیمیتر ها هم استفاده میشه
terempo
:یک دوره نوبتی برای تغییر مقدار ولوم
:tempo
یک مقدار برای تعیین سرعت اجرای قطعات و آهنگ ها.میانگین این مقدار در محدوده عدد 120 قرار داره.واحد این ویژگی Bpm هست که مخفف عبارت Beat per minute هست به معنی ضرب در دقیقه
:vibrato
یک دوره گردشی برای تغییر شیب فرکانس هاست
virtuso
:به طور اتوماتیک وار ترشهلد رو برای تقسیم فرکانس ها روی چندین باند تنظیم میکنه
که یکی دیگه از ویژگی های کمپرسوره های دینامیکیه
:Vsp
وی اس پی یک مقدار متغیر برای سیگنال های صوتیکه که شدت enhancer و exciter پروسس شده روی سیگنال اصلی کنترل میکنه
:Vca
وس سی ای کنترل کننده ولتاژه آمپلیفایره که برای کنترل بهتر در این سیستم از فیدر هایی برای مقدار ولتاژ استفاده میشه
:zone level
اسم دیگه این کنترل Booth level control هست که برای نمایش ولوم خروجی استفاده میشه و اغلب در دی جی مانیتور ها استفاده میشه
chromatic tuner
:یک تنظیم کننده بسار قوی که میتونه با یک سری الگوریتم ها روی 12 نیم پرده در یک اکتاو وارد عمل بشه از این تیونر در گیتار باس استفاده میشه
bi-amping
:از این مورد برای استفاده از 2 آمپلیفایر استفاده میشه.یک سیگنال برای استفاده اول باید تقسیم بندی بشه به فرکانس های قوی و ضعیف قابل استفاده(شنیدن) که در این مورد ازاین ویژگی استفاده میشه.

Tempo :تمپو سرعت اجرای یک قطعه رو میگن که با تعداد ضرب در دقیقه مشخص میشه واحد تمپو Bpm است
که مخفف beat per minute است (ضزب در دقیقه)
تمپو مشخص میکنه که هز ضرب چه مدت طول میکشه به عنوان مثال اگه سرعت 60 باشه یعنی60 ضرب در
دقیقه زده میشه یعنی در هر ثانیه یک ضرب زده میشه
یا اگه تمپو 120 باشه یعنی 120 ضرب در دقیقه که معادلش میشه هر 0.5 ثانیه یک ضرب
برای مشخص کردن تمپوی یک قطعه سرعت رو توسط عبارتی که در بالای قطعه میاد مشخص میکنن
:metronome
کنترل سرعت یا همون تمپو با وسیله دقیقی به اسم متروتوم انجام میشه.
نوازنده ها یا خواننده های آماتور در ابتدای آموزش هاشون برای تنظیم سزعت اجراشون با این وسیله تمرین میکنن
این دستگاه مثل ساعت دیواری های زنگ دار یک پاندول داره که نوسان میکنه و با نوسانش ضرب رو به ما نشون میده
این دستگاه یک صفحه درجه دار شبیه به خط کش روی خودش داره که سرعت ها روی اون درج شده با مشخص
کردن درجه مترونوم شروع به کار میکنه و پاندول شروع به نوسان میکنه. با هر بار نوسان صدایی شبیه به تیک
تاک ساعت شنیده میشه که این صدا در واقع همون مشخص کننده ضربه و هر نوسان یک ضرب در نظر گرفته
میشه.همون طور که در ابتدای نت سرعت به وسیله اصطلاحات ایتالیایی که مشخص کننده سرعته تعیین
میشه این اصطلاحات روی دستگاه مترونوم هم وجود داره و هر کدوم یک محدوده سرعتی رو در نظر میگیرن
به طور مثال عبارت adagio به معنی آهسته سرعتی در محدوده 60 - 80 ضرب در دقیقه داره یا allegro سرعتی
در محدوده 120 - 140 رو مشخص میکنه
مترونوم ها 2 گروه هستن : معمولی و دیجیتالی
اصطلاحات و عبارات سرعت و محدوده تعداد ضربات برای هر مترونوم متفاوته ولی عموما این طوریه:
1. gravo : 40
2.largo: 40 - 60
3.adagio: 60 - 80
4.andante: 80 - 100
5.moderato: 100 -120
6.allegro: 120 - 160
7.presto : 160 – 200

:Aesیک اصطلاح که مخفف عبارت audio engineering society به معنای جامعه مهندسان صدا
:Ambience
نتیجه بازتاب صدا در یک فضا و محدوده مشخص.ambinence میتونه توی موسیقی بوسیله
ارتعاشات صدا بوجود بیاد
:chord
اجرای همزمان 3 نت متمایز یا بیشتر در یک محدوده زمانی
:chorus
یک افکت که صدا رو چندگانه میکنه و این کار با delay و pich های مشخص انجام میگیره
:chromatic
یک مقیاس برای مشخص کردن فرکانس های نیم پرده
Cv
مخفف control voltage(کنترل ولتاژ) که یک کنترل نوسانات فرکانسی در سینسایزر های
:flanger
یک افکت صدا که از طریق delay feedback تولید میشه و روی صدا تاثیر خاصی میزاره
:Fx
افکت
:hz
یا همون هرتز واحد اندازه گیری فرکانسه
:inductor
به زمان های به هدر رفته فرکانسی گفته میشه مثل خالی بودن در بعضی قسمتهای فرکانس
I/o
مخفف input/output هست به معنای خروجی و ورودی که در همه سیستم های الکترونیکی وجود داره
:Jack
به طور معمول برای کانکتور های صدا استفاده میشه که میتونه مونو یا استریو باشه
:pichshifter
یک افکت که با تغییر در مدت زمان فرکانس و دامنه فرکانس و کم و زیاد کردن آن صدا رو به
صورت شبیه سازی شده تغییر گام میده.
:pzm
مخفف Pressure Zone Microphone که یک محدوده فشار هوا برای میکروفون ها به حساب میاد
:Reverb
یک آمبینس آکوستیک شده که در یک فضا ایجاد میشه و از بازتاب های بسیار متهد شکل میگیره


امیدوارم کمکی کرده باشم


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
..::SAEID TANHA::.

سایت بهاربیست

قالب وبلاگ

.::MUSIC MY LOVE::.
کدهای رایگان وبلاگ
...:::S A E I D . T A N H A:::... .::MUSIC MY LOVE::. .::SAEID TANHA::.
Pichak go Up
فال امروز